Thursday, 19 October 2017

Hukum Forex Harus


Terpanggil untuk aku post kan satu artikkeli mengenai hukum Forex, yang aku petik dari surfxwave. forummatehukum-forex-vt29.html. Terlalu panjang lebar ranta-foorumi tersebut, jadi aku ambil yang isi sahaja. Kalaa on lebih yksityiskohtaisesti klikata linkkiä yg aku bagi tadi. aku kopio dan paste kan seperti di bawah. Saya terpanggil untuk menjawab Pertanyaan Tentang Hukum Forex Seperti Sähköposti dibawah. Salam en ghazali nama saya yusri ingin bertanya dengan den dari segi forex ni8230. Bukan saya kata haram..tp dari kenyataan yang di buat oleh ustaz zahiruddin pakar syariah. Tyhjennä sanomalehdet ja liitä ne kaikki sekaisin. Jika SURFWAVE menjalankan perniagaan mengikut kaadah islam insyallah ramai org akan bersama. WALAHU AKLAM YUSRI (017 xxxxxx) HAMBA YANG INGIN TAHU SILA BUKA WEB HAE TENTANG HUKUM FOREX DALAM ISLAM. MAAF JIKA ADA TERKASAR BAHASA. SELAMAT BERPUASA Mengenai bean forex ini. HAMAM kalau kita mengaji lebih sikit. kita akan dapati Forex vaihto adalah HARAM. Dlm forex ini ada 3 benda yg kena ambil perhatian. 1. menetelmä 2. korko 3. vipuvaikutus 1. menetelmä OK, spot dibenarkan mutta selain dari spot adalah haram 2. swap. Ei vaihdosta. kira pass. vain tärkein päivänsisäinen 3. Hyödynnä tang sini sangkut. tapi kalau nak tärkein juga kena pakai leverage 1: 1. baru hukumnya jadi HARUS. Hukumnya menjadi harus jika kita menepati ketiga-tiga syarat dibawah 1. Paikka 2. Ei Vaihda 3. Leverage 1: 1 Kalau ketiga-tiga syarat diatas tak dapat dipatuhi. hukumnya HARAM ensimmäinen tahniah kepada sdr abu muaz di atas pandangan n buah fikiran jumala pencambahan ilmu di sini. saya bukannya arif sangat pasal forex ni cuma sedikit sebanyak saya ambil peduli gak sebab org till tanya kat saya pasal benda nie. sepanjang pembacaan serta pandangan saya hal forex ini juga seperti hukum feqh yang xdijelaskan sekara nyata hukumnya sekara qatie dari quran, sunnah serta ijma, akan senantiasa berubah-ubah dan mengikut keadaan semasa. saya ambil summa tentang penggunaan kad kredit yang dibayar secara ansuran masih ada yang kena prosentti, hypermarket supermarket yang dimiliki ei-muslimia (ada jual arak), pelaburan-pelaburan syarikat milik kerajaan yang masih gunakan konvensional järjestelmä serta pelaburan n lain-lain lagi. tapi bukanlah saya nak sokong yg main forex 100 kuka ken amik perhatian juga apa yang telah dibincangkan sekara semasa oleh ulama2 fiqh hari nie tentang halal haram yang boleh kita jauhi cuma sekarang bagaimana kita nak islamkannya. Sahab hari nie majoriti ekononmi dikuasai kapitalis hatta orang kaya di negara arabia juga byk terlibat, inilah yang perlu kita fikirkan bagaimana nak memperbaiki keadaan hari nie seperti salah seorang yg beri kommentaari andai ekonomomi dunia ini dikuasai orang islam yang berpegang teguh dengan quran n sunnah insyaallah semuanya OK. setakat ini sahaja maaf andai x kena Konsep leveraj yang disediakan oleh välittäjä forex sebenarnya wujud dalam Islam. Islamin tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan yang tiada unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan oleh orang bukan Islam. Leveraj forex merupakan jaminan (pertolongan) sementara yang diberikan oleh välittäjä forex. Ianya myydä kauppaa myydä kauppaa myydä kauppaa myydä kauppaa myymälöissä myymälöissä myymälöissä kauppias tersebut ja myyntikonttorit. Kauppias hano boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka sahaja dan mengikut yang mereka persetujui dengan välittäjä mereka. Bagi akaun Islamik, välittäjä forex tidak mengenakan atau memberikan apa-apa faedah atas jaminan mereka. Dengan jaminan mereka kita dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan kita. Välittäjä forex adalah orang tengah antara pankki-pankki antarabangsa (institusi) dan pedagang kecil (jälleenmyyjä). Mereka membeli (qoute) dari instituusi dan menjual balik (reqoute) kepada pedagang kecil. Biasanya jualan balik adalah munasabah antara 3-10 mata sahaja. Di sini lah mereka membuat keuntungan. Lähdöt ini adalah dibenarkan oleh Islam. Ianya bukan riba. (Ada yang terkeliru menyatakan jual beli adalah juhla sama riba). Pandangan professori Kewangan Islam Saudarai, Kalau kita mengkaji banyak pandangan dari pakar-pakar kewangan islam yang terlibat langsung dengan kewangan islam dan pernah membentang kertas kerja foorumin kewangan islam. Majoriti bersetuju menyatakan leverage adalah harus (sallittu). Seperti kata Professori Humayon Dar, Dar Al Istithmarin toimitusjohtaja Lontoossa (tarkastelee nousevien islamilaisten hedge-rahastojen Shariah-näkökohtia). . Shariahilla ei ole ongelmia vivutuksen kanssa, kunhan se saavutetaan islamilaisen velan avulla. Vipuvaikutus ei ole shariah-huolenaihe, vaan se on taloudellinen kysymys. Rujuk: islamicfinanceandbanking. blog. mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, sanoa mengambil kunnollinen vipu kauas akaun islamik FXOpen leverage yang dikenakan tidak dikenakan sebarang kiinnostus (koroton). Juga kalau kita yöpymispaikka tidak ada apa-apa kiinnostus (berbanding perinteinen dikenakan interest kalau yön yli). Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak yg mahir dan terlibat seka langsung dalam kewangan islam. Joten sekaisin tohtorikoulututkinnon suorittaneiden tutkijoiden Jordanian yliopistoista on tullut 2-3 tahovia instituutioita, jotka ovat islamilaisia ​​tanssareita. Kemudian buat hukum tanpa perbincangan. hadith dhaif sebagai hujah pengharaman. Saya ingin berkongsi pengetahuan tentang satu lagi hadith yang terputus sanad (dhaif) yg dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu. (Riwayat Abu Daud, nro 3504 3283) Rujuk Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3. helmikuuta 2008. Adalah terjemahan langsung satu hadith yang masyhur ta tabi ma laysa indak Beberapa isu telah dibangkit berkenaan hadith ini. Salah satunya tentang percanggahan rantaviiva sanadnya. Al-Bukhari dan muslim-tidak pernah merekodkan dalam koleksi mereka walaupun yang lain antaranya Ab Dawd ja al Tirmidhi, ada merekodkannya. Percanggahannya adalah seperi berikut: 1. Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal ja Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan on Jafar ibn Abi Wahshiyah, dari Ysuf ibn Mahak, dari Hakim ibn Hizam, manakala yang keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala koleksi yang lain menyatakan antara Ysuf ja Hakim. Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan nama pertengahan langsung tidak diketahui (la yuaraf). 2. Berkenaan periwayat utama Hadith ini, Hakim ibn Hizam, dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal). Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau antara periwayat yang boleh dipercayai (luotettava al thiqqat). Sementara al Nasa82178217i telah merakamkan cuma satu Hadith yang diriwayatkan olehh, Yang lain menyatakan beliau adalah 8220obscure8221. Rujukan: Futuurituotteet: Islamilainen oikeudellinen analyysi Mohammad Hashim Kamali en. wikipedia. orgwikiMohammadHashimKamali --------------------------------- ----------------------- (Perkataan: Majhul al-Hal (dynakan juga al-Mastur) Määritelmä: Perawi yang diriwayatkan daripadanya oleh dua orang atau lebih tetapi tidak hukum periwayatannya: tidak diterima mengikut pendapat yang sahih di sisi majoriti ulama Adakah hadisnya itu mempunyai nama khusus Hadisnya itu tidak mempunyai nama khusus tetapi diletakkan di bawah hadis dhaif. -------------------------------------------------- ---- (Huomautus: Saya tidak pernah memandang rendah pada hadith dhaif. Cuma menyatakan bahawa hadith dhaif tidak boleh dijadikan hukum dalam soal halal dan haram. Vaikutukset käyttämällä heikkoa Hadeethia: islamwebver2archive. Kalau ikut pemahaman saya, marginaali tr ading saha gunapakai pinjaman ada riba sahaja HARAM. Kalau tiada riba, jadi HALAL. Secara amnya margin trading (vipuvaikutus) HALAL tanpa ada riba. Sebenarnya dalam akaun Islamic forex, marginaali tradingnya LANGSUNG tidak kena guna riba. Malah välittäjä forex telah dulu merealisasikan prinsip-prinsip Puutarha Al Hassan (kaunis laina) berbanding bank yang berjenama perbankan Islamin kiinalainen kiina Malesia atau luar negara. Kalau ada pun, ianya agak terbatas ruang lingkupnya seperti: Rujuk: dib. aeencommunityservicequrad. htm Insya Allah. Saya akan huraikan tentang Puutarha Al Hassan pada kesempatan lain. Berkenaan risiko pula, andai pasaran tidak menyebelahi kita, kita masih ada stop loss sebagai penyelamat. Andai kita tidak menggunakan stop loss pun, Välittäjä forex mengamalkan Fakta 3: Ei veloitusmaksuja Sinun riski rajoittuu vain talletuksiin. Koska Forex-kaupankäynnissä ei ole marginaalipuheluita, suojauksen vuoksi välittäjä sulkee automaattisesti kaikki avoimet positiot, jos oman pääoman osuus jää vaaditun marginaalitason alapuolelle. Ajattele tätä lopullisena, automaattisena pysähtenä. Itse asiassa, et koskaan menetä enemmän rahaa kuin sinulla on tilissäsi Janganlah susah-susahkan hati pasal forex ini halal ke haram. ianya harus. yg uzar komenkan adalah pasal leverage. vipuvaikutus dlm forex menepati hukum syarak. xde riba. kena yakinkan diri yg ianya menepati hukum syarak. tanpa keyakinan boleh jatuh syubhah pula. yg penting pakai islamilainen tilin vaihdon tili. Kanko välittäjä yg tawarkan islamilainen tili. oli-oli itu adalah bisikan syaitan. sedangkan hukum dagang forex päivä penggunaan leveraj adalah harus halal. yakinkan suora baru hati jadi tenang. kerja jadi senang. Apa-apa sanoo tiada kuasa menjatuhkan hukum HALAL HARAM. Saya Cuma tolong menerangkan apa-yang saya fahami selama ini megenai perkara tersebut. Yang ada kuasa ialah MAJLIS FATWA KEBANGSAAN. JIKALU MAJLIS FATWA KEBANGSAAN mengeluarkan FATWA di Malesia myydään kauppaa FOREX ini HARAM. Maka berhentilah. Sehingga sekarang tiada apa2 FATWA kuuntelee MFK mengenai FOREX. Di dalam Islam La ibrahimas musammiyat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). ISLAMissa tarkistetaan HALALin tai HARAMin asioita, jotka eivät ole terminologian suorasta merkityksestä vaan siitä, miten se8217 on tehty. Daripada Penasihat SyarieSharie-neuvonantaja KODANA Berhad. Waalaikumussalam w. b.t .. Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan yang diajukan dan sokongan kepada ruangan foorumi ini. Memang semalam ada persoalan tentang leverage. Oleh kerana soalan tersebut telah menyebut meille seseorang, pihak pengurusan telah membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita lebih telus dan tidak menyentuh mana-mana pihak. Akhlak dan kesatuan adalah penting dalam Islamin päivä ja perpecahan serta pergaduhan yang dianjurkan. Terima kasih atas keperihatinan saudara itu. Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadang untuk menterjemahkan määritellä LEVERAGE mengikut istilah perniagaan yang memeningkan kepala keranan ianya berbeza mengikut penggunaan dalam sesuatu urusniaga. LEVERAGE yang berlaku dalam perdagangan FOREX adalah miten ansaita enemmän vähemmän sebagaimana berikut: - Sebagai ideoi. kita mengambil urusniaga matawang asing yang melibatkan matawang GBPUSD. Sekarotuinen kala-arkki 1,900 dollaria kenkiä kengännahasta 1 kpl GBPUSD, vaaleanpunainen pihakalusto akan muistomerkki USD100 dari akaun kita sebagai modal pusingan. Tetapi sekaranya leverage, alusta hania akan memotong USD50 untuk modal pusingan 1 erä tersebut. Ini merupakan kemudahan dan diskaun yang diberikan oleh pihak alustalla untuk meringankan modaalinen pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Inilah yang dikatakan leverage ja keistimewaan ini hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Akaun mini ialah jumlah akaun yang kurang dari USD50, 000. Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi USD50, 000 kt, joka on kotoisin ini tidak diberikan kepada pedagang (elinkeinonharjoittaja). Yang paling penting didalam perjantaina forex ini ialah setiap urusniaga yang dibenarkan serta kerugian maksimum yang akan ditanggung oleh pedagang tidak akan melebihi dari jumlah modaalinen pusingan yang terdapat dalam akaun mereka. Sebagai on luottokortti ja sekarotuinen dollari ja Yhdysvaltain dollari ja Yhdysvaltain dollari ja Yhdysvaltain dollari ja Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari ja Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Dengan ini leverage tidak menjadin halangan mengikut hukum syara dalam perlaksanaannya kerala ianya merupakan diskaun atau keistimewaan yang diberikan kepada pedagang. Ini hanyalah kemudahan yang diberikan oleh pihak alustaan ​​dengan harga yan lebih rendah kepada pedagang yang mempunyai modaali yang kecil (mini akaun) puhuu akaun yang yang modalnya kurang dari USD50, 000. Saya berharap penerangan saya yang ringkas ini dapat merungkaikan rihka kekeliruan dan pemahaman yang silap tentang levitys yang timbul dewasa ini dan juga menjawab kepada persoala hukum tentang leverage itu sendiri. Di dalam Islam La ibrahimas musammiyat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Sekian. Wassalam. Haji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat SyarieSharie-neuvonantaja KODANA Berhad. Forex ini Halal, Haram atau Harus Hukum Forex Harus pada syarak dengan ilmu yang betul. Sebelum itu anda wajib lihat video ini: Namun begitu Bank Negara Fatwa (naamio) dan bagi Amaran keras..hehehe..disebabkan kenyataan di bawah..rakyat Malesia yang sedang kauppa forex oli-oli. berputus asa dengan urusniaga matawang asing (forex) ja bingung tanpa sebab. Kauppa forex Salah di sisi undang-undang sebab Kerajaan tidak dapat hasil keuntungan dari Valuuttakauppias (Gov Tax.) Hehe .. minyak pun naik 20 sen..rakyat boleh tahan..ikut suka henkilökohtainen lahja naaras buat apa pun..janji tidak kauppa forex kaveri cara yang Haram pada syarak. Kuuntele Kuuntele Kuuntele Kuuntele Kuuntele Kuuntele Misbun Sidek Tidak belajarkah kita kisah Nabi Musa a. s yang Allah tegur supaya berguru dengan Hamba Allah yang Soleh (Khidir a. s). Buka Al-Quran-Surah Al-Kahfi (Surah Ke 16) ayat 60 hingga 81.) Kenyataan BANK NEGARA MALAYSIA Berhati-hati dengan Skim Urus Niaga Mata Wang asing Secara Haram Bank Negara Malesia ingin mengingatkan orang ramai untuk tidak menyertai mana-mana pelaburan (Forex), jotka haluavat osallistua niihin ja jotka haluavat osallistua niihin. Orang ramai selalunya dipujuk untuk menyertai pelaburan atau ohjelma latihan seperti ingi dengan janji pulangan yang cepat dan lumayan. Modus operandi program termasuk: Menawarkan latihan, seminar atau bengkel percuma untuk mengumpan para pelabur, sebelum mempelawa mereka untuk membuka akaun urus niaga mata wang asing dalam talian dengan syarikat induk (kononnya mempunyai lesen yang sah untuk menjalankan urus niaga mata wang asing di luar negara) Menyediakan accesses mudah kepada laman sesawang syarikat induk dan kemudahan urus niaga bagi menyenangkan pelabur menjalankan urus niaga mata wang asing sekara dalam talian Pengambilan siswazah baharu sebagai eksekutif pemasaran päivä menggalakkan mereka untuk melibatkan keluarga dan rakan-rakan mereka dalam urus niaga mata wang asing dan Menghendaki pelabur menyimpan sejumlah wang dalam akaun pankki bagi memulakan urus niaga mata wang asing, päivä seterusnya meminta mereka menambah pelaburan permulaan (panggilan marginaali) bagi mengelakkan kehilangan modal. Di bawah Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953, joka on tuhannet maanantaina, sunnuntaina Malesiassa, joka paljastaa aasi-apa-tanssinsa, melukannan, apa-apa-juhlansa, selain daripada peniaga berdaftar. Di bawah Akta ini juga, adalah satu kesalahan untuk seseorang itu membantu atau bersubahat dengan orang lain untuk membeli atau menjua mata wang asing dengan mana-mana orang, kecuali orang tersebut ialah peniaga yang dibenarkan. Senarai peniaga dan instituus kewangan yang dibenarkan oleh Pengawal Pertukaran Wang Asing ei ole jättänyt paluuta menneisyyteen, koska hän ei ole saanut pankkiin kuuluvaa pankki Negara Malaysiaia (BANK NEGARA MALAYSIA). Sejak berita di atas dikeluarkan, maka sayugia keluarlah ilmuan islam sankari Malaya yang tidak pernah tahu forex menfatwakan (menasihatkan) bahawa forex ini HARAM. Terpampang dalam semua akhbar pada masa itu. Tidak belajarkah kita dengan apa yang berlaku di Rusia. Korang boleh tanya rakyat mereka, tertulis dalam buku sekolah mereka. Agama anutan yang di pilih oleh Pemimpin Venäjä Buat Rakyat. Disebabkan ulamak terlalu keras dengan syariat (tidak boleh makan babi dan minum arak) memang kebiasaan dan tradisi dan budaya masyarakat mereka begitu. Rusia akhirnya on keputusan bersama rakyat dan pemimpin. memilih Kristian sebagai agama Rasmi. Pengajaran yang amat berharga dan amat mahal hyyt seluruh umat islam dan Khasnya ULAMAK yang membawa us agama islam is seluruh dunia. Jika ulamak sedikit bertoleransi, sudah pasti Venäjä adalah negara Islam yang kuat sekarang. Namun semua ini ditakdirkan Allah supaya menjadi pengajaran buat umat islam akhir zaman. Belajarkah kita dengan wali songo, mereka meng Islam kanadala Nusantara (orang melayu kita) yang dahulu majoriti Hindu dan Tiada Agama dengan cara yang bersesuaian dengan masyarakat setempat..lihat yang berlaku of Indonesia. beratus Juta jiwa umat Islam .. in sya Allahin kita dan mereka semua akan sedar bahawa Iman akan hadir dengan ilmu agama yang di hadiri anak muda. Islam ini mudah. Jelaskan Islam on kuullut mengesakan Allah ja Muhammad adalah UtusanNya. Iman datang kemudian dengan ilmas yang betul. (Ulamak yang Benar) Nasihat Along. Sila baca amalan kesogehan. baru terbuka mata hati anda. by SurFXGzali 187 Mon Oct 05, 2009 11:34 am HALAL HARAM FOREX Sebagai Rujukan. Konsep leveraj yang disediakan oleh välittäjä forex sebenarnya wujud dalam Islam. Islamin tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan yang tiada unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan oleh orang bukan Islam. Leveraj forex merupakan jaminan (pertolongan) sementara yang diberikan oleh välittäjä forex. Ianya myydä kauppaa myydä kauppaa myydä kauppaa myydä kauppaa myymälöissä myymälöissä myymälöissä kauppias tersebut ja myyntikonttorit. Kauppias haha ​​boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka sahaja dan mengikut yang mereka persetujui dengan välittäjä mereka. Bagi akaun Islamik, välittäjä forex tidak mengenakan atau memberikan apa-apa faedah atas jaminan mereka. Dengan jaminan mereka kita dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan kita. Välittäjä forex adalah orang tengah antara pankki-pankki antarabangsa (institusi) dan pedagang kecil (vähittäiskauppias).Mereka membeli (qoute) dari instituusi dan menjual balik (reqoute) kepada pedagang kecil. Biasanya jualan balik adalah munasabah antara 3-10 mata sahaja. Di sini lah mereka membuat keuntungan. Lähdöt ini adalah dibenarkan oleh Islam. Ianya bukan riba. (Ada yang terkeliru menyatakan jual beli adalah juhla sama riba). Pandangan professori Kewangan Islam Saudarai, Kalau kita mengkaji banyak pandangan dari pakar-pakar kewangan islam yang terlibat langsung dengan kewangan islam dan pernah membentang kertas kerja foorumin kewangan islam. Majoriti bersetuju menyatakan leverage adalah harus (sallittu). Seperti kata Professori Humayon Dar, Dar Al Istithmarin toimitusjohtaja Lontoossa (tarkastelee nousevien islamilaisten hedge-rahastojen Shariah-näkökohtia). . Shariahilla ei ole ongelmia vivutuksen kanssa, kunhan se saavutetaan islamilaisen velan avulla. Vipuvaikutus ei ole shariah-huolenaihe, vaan se on taloudellinen kysymys. Rujuk: islamicfinanceandbanking. blog. mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, sanoa mengambil kunnollinen vipu kauas akaun islamik FXOpen leverage yang dikenakan tidak dikenakan sebarang kiinnostus (koroton). Juga kalau kita yöpymispaikka tidak ada apa-apa kiinnostus (berbanding perinteinen dikenakan interest kalau yön yli). Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak yg mahir dan terlibat seka langsung dalam kewangan islam. Joten sekaisin tohtorikoulututkinnon suorittaneiden tutkijoiden Jordanian yliopistoista on tullut 2-3 tahovia instituutioita, jotka ovat islamilaisia ​​tanssareita. Kemudian buat hukum tanpa perbincangan. hadith dhaif sebagai hujah pengharaman. Saya ingin berkongsi pengetahuan tentang satu lagi hadith yang terputus sanad (dhaif) yg dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu. (Riwayat Abu Daud, nro 3504 3283) Ruukki Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3. helmikuuta 2008. Adalah terjemahan langsung satu hadith yang masyhur tabi ma laysa indak Beberapa isu telah dibangkit berkenaan hadith ini. Salah satunya tentang percanggahan rantaan sanadnya. Al Bukhari dan Muslim tidak pernah merekodkan dalam koleksi mereka walaupun yang lain anaranya Ab Dawd ja al Tirmidhi, ada merekodkannya. Percanggahannya adalah seperi berikut: 1. Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal ja Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan on Jafar ibn Abi Wahshiyah, dari Ysuf ibn Mahak, dari Hakim ibn Hizam, manakala yang keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala koleksi yang lain menyatakan antara Ysuf ja Hakim. Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan nama pertengahan langsung tidak diketahui (la yuaraf). 2. Berkenaan periwayat utama Hadith ini, Hakim ibn Hizam, dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal). Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau antara periwayat yang boleh dipercayai (luotettava al thiqqat). Sementara al Nasa82178217i telah merakamkan cuma satu Hadith yang diriwayatkan olehh, Yang lain menyatakan beliau adalah 8220obscure8221. Rujukan: Futuurituotteet: Islamilainen oikeudellinen analyysi Mohammad Hashim Kamali en. wikipedia. orgwikiMohammadHashimKamali --------------------------------- ----------------------- (Perkataan: Majhul al-Hal (dynakan juga al-Mastur) Määritelmä: Perawi yang diriwayatkan daripadanya oleh dua orang atau lebih tetapi tidak hukum periwayatannya: tidak diterima mengikut pendapat yang sahih di sisi majoriti ulama Adakah hadisnya itu mempunyai nama khusus Hadisnya itu tidak mempunyai nama khusus tetapi diletakkan di bawah hadis dhaif. -------------------------------------------------- ---- (Huomautus: Saya tidak pernah memandang rendah pada hadith dhaif. Cuma menyatakan bahawa hadith dhaif tidak boleh dijadikan hukum dalam soal halal dan haram. Vaikutukset käyttämällä heikkoa Hadeethia: islamwebver2archive. berkait. Ibarat kuku dengan isi. Kalau ikut pemahaman saya, marginaali trad sahan saha gunapakai pinjaman ada riba sahaja HARAM. Kalau tiada riba, jadi HALAL. Secara amnya marginaalikauppa (leverage) HALAL tanpa ada riba. Sebenarnya dalam akaun Islamic forex, marginaali tradingnya LANGSUNG tidak kena guna riba. Malah välittäjä forex telah dulu merealisasikan prinsip-prinsip Puutarha Al Hassan (kaunis laina) berbanding bank yang berjenama perbankan Islamin kiinalainen kiina Malesia atau luar negara. Kalau ada pun, ianya agak terbatas ruang lingkupnya seperti: Rujuk: dib. aeencommunityservicequrad. htm Insya Allah. Saya akan huraikan tentang Puutarha Al Hassan pada kesempatan lain. Berkenaan risiko pula, andai pasaran tidak menyebelahi kita, kita masih ada stop loss sebagai penyelamat. Andai kita tidak menggunakan stop loss pun, Välittäjä forex mengamalkan Fakta 3: Ei veloitusmaksuja Sinun riski rajoittuu vain talletuksiin. Koska Forex-kaupankäynnissä ei ole marginaalipuheluita, suojauksen vuoksi välittäjä sulkee automaattisesti kaikki avoimet positiot, jos oman pääoman osuus jää vaaditun marginaalitason alapuolelle. Ajattele tätä lopullisena, automaattisena pysähtenä. Itse asiassa, et koskaan menetä enemmän rahaa kuin sinulla on tilissäsi Janganlah susah-susahkan hati pasal forex ini halal ke haram. ianya harus. yg uzar komenkan adalah pasal leverage. vipuvaikutus dlm forex menepati hukum syarak. xde riba. kena yakinkan diri yg ianya menepati hukum syarak. tanpa keyakinan boleh jatuh syubhah pula. yg penting pakai islamilainen tilin vaihdon tili. Kanko välittäjä yg tawarkan islamilainen tili. oli-oli itu adalah bisikan syaitan. sedangkan hukum dagang forex päivä penggunaan leveraj adalah harus halal. yakinkan suora baru hati jadi tenang. kerja jadi senang. Apa-apa sanoo tiada kuasa menjatuhkan hukum HALAL HARAM. Saya Cuma tolong menerangkan apa-yang saya fahami selama ini megenai perkara tersebut. Yang ada kuasa ialah MAJLIS FATWA KEBANGSAAN. JIKALU MAJLIS FATWA KEBANGSAAN mengeluarkan FATWA di Malesia myydään kauppaa FOREX ini HARAM. Maka berhentilah. Sehingga sekarang tiada apa2 FATWA - laukut ovat MFK mengenai FOREX. Di dalam Islam La ibrahimas musammiyat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). ISLAMissa tarkistetaan HALALin tai HARAMin asioita, jotka eivät ole terminologian suorasta merkityksestä vaan siitä, miten se8217 on tehty. ja tarkistaa, että SurfXGzali 187 Mon Oct 05, 2009 11:43 am Daripada Penasihat SyarieSharie Advisor KODANA Berhad. Waalaikumussalam w. b.t .. Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj on perjantaina yang diajukan dan sokongan kepada ruangan foorumi ini. Memang semalam ada persoalan tentang leverage. Oleh kerana soalan tersebut telah menyebut meille seseorang, pihak pengurusan telah membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita lebih telus dan tidak menyentuh mana-mana pihak. Akhlak dan kesatuan adalah penting dalam Islamin päivä on perpecahan serta pergaduhan yang dianjurkan. Terima kasih atas keperihatinan saudara itu. Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadang untuk menterjemahkan määritellä LEVERAGE mengikut istilah perniagaan yang memeningkan kepala keranan ianya berbeza mengikut penggunaan dalam sesuatu urusniaga. LEVERAGE yang berlaku dalam perdagangan FOREX adalah miten ansaita enemmän vähemmän sebagaimana berikut: - Sebagai ideoi. kita mengambil urusniaga matawang asing yang melibatkan matawang GBPUSD. Sekarotuinen kala-arkki 1,900 dollaria kenkiä kengännahasta 1 kpl GBPUSD, vaaleanpunainen pihakalusto akan muistomerkki USD100 dari akaun kita sebagai modal pusingan. Tetapi sekaranya leverage, alusta hania akan memotong USD50 untuk modal pusingan 1 erä tersebut. Ini merupakan kemudahan dan diskaun yang diberikan oleh pihak alustalla untuk meringankan modaalinen pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Inilah yang dikatakan leverage ja keistimewaan ini hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Akaun mini ialah jumlah akaun yang kurang dari USD50, 000. Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi USD50, 000 kt, joka on kotoisin ini tidak diberikan kepada pedagang (elinkeinonharjoittaja). Yang paling penting didalam perjantaina forex ini ialah setiap urusniaga yang dibenarkan serta kerugian maksimum yang akan ditanggung oleh pedagang tidak akan melebihi dari jumlah modaalinen pusingan yang terdapat dalam akaun mereka. Sebagai on luottokortti ja sekarotuinen dollari ja Yhdysvaltain dollari ja Yhdysvaltain dollari ja Yhdysvaltain dollari ja Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari ja Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Yhdysvaltain dollari Dengan ini leverage tidak menjadin halangan mengikut hukum syara dalam perlaksanaannya kerala ianya merupakan diskaun atau keistimewaan yang diberikan kepada pedagang. Ini hanyalah kemudahan yang diberikan oleh pihak alustaan ​​dengan harga yan lebih rendah kepada pedagang yang mempunyai modaali yang kecil (mini akaun) puhuu akaun yang yang modalnya kurang dari USD50, 000. Saya berharap penerangan saya yang ringkas ini dapat merungkaikan rihka kekeliruan dan pemahaman yang silap tentang levitys yang timbul dewasa ini dan juga menjawab kepada persoala hukum tentang leverage itu sendiri. Di dalam Islam La ibrahimas musammiyat walakinna ibrata bil maaani (Pengajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Sekian. Wassalam. Haji Habin Faisal bin Khaj Mohamed Penasihat SyarieSharie neuvonantaja KODANA Berhad. Sijoittajien kaupankäynnin kaupankäynnin kohteena oleva kaupankäyntivaltuutus sijoittaa yhtiölle myymälöihin ja kauppoihin, jotka tuottavat voittoa ja rahaa osaksi kaupankäyntiä. Apalagi dengan kehadiran Välittäjä forex online-yaitu Markkina-analyysi, joka on sijoitettu jalkapallon forex-signaaliin internetin kautta, joka ei ole samaa asiaa kuin jotain, joka on voittoa tavoittelevasta liiketoiminnasta. Pengasilainen kauppias ja elinkeinonharjoittaja forex ammattilainen ja ystävällinen meninggalkan para pelaku-pelaku bisnis lainnya seperti para pelaku bisnis MLM dan perdagangan konvensional. Tapi kemudian banyak yang mempertanyakan kehalalan dari hasil yang diperoleh bisnis forex kaupankäynnin ini dikarenakan sifatnya yang abstrak dan tidak kasat mata. Sebagian umat Islam meragukan kehalalan käytännössä eläkkeelle. Bagaimana menurut padangan para pakar Islam Jangan engkau menjua sesuatu yang tidak ada padamu, 8221 sabda Nabi Muhammad SAW, lähetti sebuah hadits riwayat Abu Hurairah. Oleh sementara fuqaha (ahli fiqih islam), hadits tersebut ditafsirkan secara saklek. Pokoknya, setiap praktik jual beli yang tidak ada barangnya pada waktu akad, haram. Penafsiran secara demikian itu, tak pelak lagi, kuolema on islamin ääressä, joka ei vaikuta jumalankuolemaksi, vaan myös perustavansa perubahannya. Karena itu, sejumlah ulama klasik yang terkenal dengan pemikiran cemerlangnya, menentang karan penafsiran yang terkesan sempit tersebut. Misalnya, Ibn al-Qayyim. Ulama bermazhab Hambali ini berpendapat, bahwa tidak benar jual-beli barang yang tidak ada dilarang. Baik dalam Al Qur8217an, sunnah maupun fatwa para sahabat, larangan itu tidak ada. Dalam Sunnah Nabi, hanya terdapat larangan menjual barang yang belum ada, sebagaimana larangan beberapa barang yang sudah ada pada waktu akad. 8220Causa legis atau ilat larangan tersebut bukan ada atau tidak adanya barang, melainkan garar, 8221 lataa Dr. Syamsul Anwar. MA dari IAIN SUKA Yogyakarta menjelaskan palapeli Ibn al-Qayyim. Garar-adalah ketidakpastian tentang apakah barang yang diperjual-belikan itu dapat diserahkan atau tidak. Misalnya, seseorang menjual unta yang hilang. Atau menjual barang milik orang lain, joka paljastaa jalkakäytäväiset kengät. Jadi, meskipun pada waktu akad barangnya tidak ada, nami ada kepastian diadakan pada wattu diperlukan sehingga bisa diserahkan kepada pembeli, maka jual beli tersebut sah. Sebaliknya, kendati barangnya sudah ada tapi 8211 karena satu dan lak hal 8212 tidak mungkin diserahkan kepada pembeli, maka jual beli itu tidak sah. Perdagangan berjangka, viinit, bukan garar. Sebab, dalam kontrak berjangkanya, jenis komodo yang dijual-belikan sudah ditentukan. Aloita juhannus, jumlah, mutu, tempat dan waktu penyerahannya. Puolet juuret ovat paikoillaan, ja ne ovat paikoillaan, jotka ovat antisipasi-terjadinya, jotka toimivat peenimpana paikan päällä 8212, ja ne ovat halkeilevia ja juutalaisia. Dalam perspektif hukum Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi (PBK) (forex-adalah bagian dari PBK) on julkaissut tämän kategorian almasa8217il almu8217ashirah atau masalah-masalah hukum Islam contemporar. Karena itu, tilanne hukumnya dapat dikategorikan kepada masalah ijtihadiyyah. Klasifikasi ijtihadiyyah masuk ke dalam wilayah fi ma la nasha fih, yakni masalah hukum yang tidak mempunyai referensi nash hukum yang pasti. Dalam kategori masalah hukum al-Sahrastani, ja terma al-nushush qad intahat wa al-waqa8217I la tatanahi. Artinya, nash hukum dalam bentuk Al-Quran ja Sunnah sudah selesai tidak lagi ada tambahan. Dengan demikian, kasus-kasus hukum yang baru muncul mestis diberikan kepastian hukumnya melalui ijtihad. Dalam kasus hukum PBK, ijtihad dapat merujuk kepada teori perubahan hukum yang diperkenalkan oleh Ibn Qoyyim al-Jauziyyah. Ia menjelaskan, fatwa hukum dapat berubah karena beberapa variabel perubahnya, yakni: waktu, tempat, niat, tujuan dan manfaat. Teori perubahan hukum ini diturunkan dari paradigma ilmu hukum dari gurunya Ibn Taimiyyah, yang menyatakan bahwa a-haqiqah fi al-a8217yan la fi al-adzhan. Artinya, kebenaran hukum itu dijumpai dalam kenyataan empirik bukan dalam alam pemikiran atau alam idea. Paradigma ini diturunkan dari prinsip hukum Islamin alun perin alkuvuodesta Al Quran digunakan istilah al-mizan, a-qisth, al-wasth, dan al-adl. Dalam penerapannya, secara khusus masalah PBK: n pääsihteeristö on lähettämässä kanaa fikh al-siyasah maliyyah, yakni politi hukum kebendaan. Dengan kata lain, PBK termasuk kajian hukum Islamin laulun pengertian bagaimana hukum Islamin islamilaisen kulttuuripääkaupungin kepemilikan atas map benda, melalui perdagangan berjangka komodu dalam oli globalisasi dan perdagangan bebas. Realisasi yang paling mungkin dalam rangka melindungi pelaku dan pihak-pihak yang terlibat delam perdagangan berjangka komodi dalam ruang dan waktu serta pertimbangan tujuan dan manfaatnya dewasa ini, sejalan dengan semangat dan bunyi UU nro 321977 tentang PBK. Karena teori perubahan hukum seperti dijelaskan di atas, dapat menunjukkan elastisitas hukum Islamin kongressi ja käytännön perekonomian, maka PBK dalam system hukum Islamin dapat dianalogikan dengan bay8217 al-salam8217ajl bi8217ajil. Bay8217 al-salam dapat diartikan sebagai berikut. Al-salam atau al-salaf adalah bay8217 ajl bi8217ajil, yakni memperjualbelikan sesuatu yang dengan ketentuan sifat-sifatnya yang terjamin kebenarannya. Diam transaksi demikian, penyerahan ra8217s al-mal dalam bentuk uang sebagai nilai tukar didahulukan daripada penyerahan komodo yang dimaksud dalam transaksi itu. Ulama Syafi8217iyah dan Hanabilah sanakirja: 8220Akad atas komoditas jual beli yang diberi sifat terjamin yang ditangguhkan (berjangka) dengan harga jual yang ditetapkan di dalam bursa akad8221. Keabsahan transaksi jual beli berjangka, joka ei ole terpenuhinya rukun dan syarat sebagai berikut. Rukun sebagai unsur-unsur utama yang harus ada dalam suatu peristiwa transaksi Unsur-unsur utama diam bay8217 al-salam adalah: Pihak-pihak pelaku transaksi (8216aqid) yang disebut dengan istilah muslim atau muslim ilaih. Objek transaksi (ma8217qud alaih), yaitu barang-barang komoditi berjangka dan harga tukar (ra8217s al-mal al-salam dan al-muslim fih). Kalimat transaksi (Sighat 8216aqad), yaitu ijab dan kabul. Yang perlu diperhatikan dari unsur-unsur tersebut, adalah bahwa ijab ja qabul dinyatakan dalam bahasa dan kalimat yang jelas menunjukkan transaksi berjangka. Karena itu, ulama Syafi8217iyah menekankan penggunaan istilah al-salam atau al-salaf diam kalimat-kalimat transaksi itu, dengan alasan bahwa 8216aqd al-salam adalah bay8217 al-ma8217dum dengan sifat dan cara berbeda dari akad jual dan beli (osta). Persyaratan menyangkut objektin transaksi, adalah: bahwa objekt transaksi harus memenuhi keelainen mengenai: jenisnya (a yakun fi jinsin ma8217lumin), sifatnya, ukraina (kadar), jangka penyerahan, harga tukar, tempat penyerahan. Persyaratan yang harus dipenuhi oleh harga tukar (al-tsaman), adalah, Pertama, keelan jenis alat tukar, yaitu dirham, dinaari, rupiah atau dolar dsb atau barang-barang yang dapat ditimbang, disukat, dsb. Kedua, keelan jenis alat tukar apakah rupiah, dollari amerikka, dollari Singapura, dst. Apakah timbangan yang disepakati dalam bentuk kilo, lampi, dst. Kejelasan tentang kualitas objekt transaksi, apakah kvalitas istimewa, baik sedang atau buruk. Syarat-syarat - tapahtumien päivämäärät maksetaan maksajakadulla ja - hahalla fi-8217a-aa-aa-aa-ketjunhintaan kondisi-kondiitanganaan saat transaksin. Sebab hal ini akan mengakibatkan terjadinya perselisihan di antara pelaku transaksi, yang akan merusak nilai transaksi. Kejelasan jumlah harga tukar. Penjelasan singkat di atas nampaknya telah dapat memberikan keelas kebolehan PBK. Kalaupun dalam pelaksanaannya masih ada pihak-pihak yang merasa dirugikan dengan peraturan perundang-undangan yang ada, maka dapatlah digunakan kaidah hukum atau oikeudellinen maxim yang berbunyi: ma la yudrak kulluh la yutrak kulluh. Apa yang tidak dapat dilaksanakan semuanya, maka tidak perlu ditinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, hukum dan pelaksanaan PBK näyttävät batas-batas tertentu boleh dinyatakan dapat diterima atau setidak-tidaknya sesuai dengan semangat dan jiwa norma hukum islam, dengan menganalogikan kepada bay8217 al-salam. Dalam bukunya Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya kulkee barang-barang kebutuhankomoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan perminnan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat internasional dan terikat dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang suatu negara dengan negara lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai tilavuus permintaan dan penawarannya. Adanya permintaa dan penawaran inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang seka nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul: 8212gt Ada perjanjian untuk memberi dan menerima Tähtäimessä menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pembeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakan-tindakan hukum (dewasa dan berpikiran sehat) 2. Muistuttaa syarjan menjadi objektin transaksi jual-beli yaitu: Suci barangnya (bukan najis) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterimakan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli sahi itu diperbolehkan dalam agama. 8220Jangan kamu membeli ikan dalam ilmassa, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnun Mas8217ud) Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat harus diterangkan sifat-sifatnya atau ciri-cirinya. Kemudainen jumala barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah: 8220Barang olipa yang membeli sesuatu yang tidak melihatnya, maka ja berhak khiyar jika ia telah melihatnya8221. Jual bewit tanil yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkustertutup, seperti makanan kalengan, nestekaasu, päivä sebagainya, asalkam diberi label yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. cit. hal. 135. Mengenai teks kaidah hukum Islamin tersebut dias, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55. (Dihimpun dari beberapa Sumber) PRINSIP HIDUP Impian atau CITA-CITA YANG BERASASKAN KEPADA KEIMANAN KEPADA ALLAH SWT DENGAN MENURUTI CARA Rasulullah SAW Akanin dapat MENEGUHKANMEMANTAPKAN hati DARI Sifat Putuksen ASA DAN Akanin SENTIASA MEMILIKI RASA KETAQWAAN Yang JITU Dalamin Usaha MENANAMKAN KEYAKINAN KEPADA diri KE ARAH MENJADI SEORANG INSAN YANG BERJAYA DI DUNIA DAN DI AKHIRAT FALSAFAH SIBER 8220Manusia yang sentiasa menggunakan verkossa on urusan sesuatu perkara, tetapi mereka tidak mahu merebut peluang menjana pendapatan menerusi perdagangan Internet. (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin-mallia, joka on valmistettu viime viikolla, joka on perustettu kaupparekisteriin, joka on valmistanut valuuttakurssinsa Forex-kaupankäynnin kohteeksi. Bagaimana pula jika saya melakukan transaksi lähettäjä dengan berbekalkan analiza sendiri atau yang disediakan oleh välittäjä dengan melayari internet. Kemudian muistomerkki ei ole tullut jumalan ja belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, ja perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1 - Melabur wang ringgit ja sinun täytyy seurata syarikat yang memperolehi untung melalui FOREX. 2- Melantikin satu-alustalla ei ole tarvikkeita. Semua transaksi dijalankan oleh anda sendiri, syarikat hanja menyediakan alusta dan mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam syarikat yang menjalankan FOREX : Forex (Foreign Exchange) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan suatu jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan pasar-pasar matawang utama di dunia selama 24 jam secara berterusan. Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu :- a - Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah on the spot basis. Ia datang banyak hadis antara yang paling utama adalah : . . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas ( ditukar atau diniagakan). perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar secara terus ( pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai ( Riwayat Muslim, no 4039 no hadith. 119 ). b - Nabi bersabda :- Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, no 1586, 31209) c - Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis :- Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang( Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Hadis-hadis di atas menyebut perihal displin Islam dalam pertukaran emas dan perak. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (bank note) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai medium of exchange. Justeru setiap displin dan syarat transaksi yang melibatkan emas dan perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang yang diuruskan oleh syarikat konvensional sudah pasti tidak akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex yang menggunakan lsquoValue forward (nilai masa hadapan) yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Options dan lain-lain instrument yang tidak halal di sisi Shariah. Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat Islam iaitu serah terima atau disebut qabadh dalam Islam secara benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis forward ia menggunakan konsep Al-WAD atau Unilateral Promise dan ia telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis Shariah mereka telah meletakkan beberapa syarat dan bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL ( BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) dan di dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi untung melalui cara FOREX adalah tidak halal di sisi Islam. Ia adalah keputusan Panel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Accounting amp Auditing Organization For Islamic Institutions (AAOIFI). Antara panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, pertama-tamanya ia tertakluk kepada :- a - Terdapat unsur judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh JAKIM dan ISRA, mendapati unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex trading adalah HARAM. b - Kesohihan dan kewibawaan syarikat platform dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak anda ditipu oleh platform syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan platform ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi anda adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar. b - Jika platform tersebut punyai wibawa dan lessen serta info yang sangat mencukupi, perkara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan anda tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi jual matawang asing dan simpan dan kemudian jual semula apabila harga tukarannya naik adalah harus kerana ia secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. Namun mari kita sama-sama cuba mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan secara ringkas dan melihat pandangan Islam tentangnya. Setakat apa yang diterangkan oleh individu yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex trading memlali internet ini. Ia seperti berikut :- 1) Ia mempunyai minimum modal. Sebagai contoh USD 1, USD 100 dan lain-lain, ia berbeza mengikut polisi syarikat forex trading masing-masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat platform forex trading ini akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta akan menentukan samada untuk membuka kaunter jualan matawangnya di dalam akaun atau membuka kaunter belian. Gambaran mudahnya adalah :- Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui platform syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ia akan menekan button jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding harga belian asalnya tadi. Pihak syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada hari tersebut. Isu Shariah . Jika ini tidak berlaku, maka ia lulus dari sudut Shariah, namun jika kelewatan berlaku, isu Shariah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w :- Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah menyebut garis panduan yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, no 1586, 31209) Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis :- Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang( Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Imam An-Nawawi telah menyebut dengan terang bahawa para ulama telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud samada secara hakiki (fizikal) atau hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai bukti seperti resit atau nota elektronik yang menunjukkan transaski sah) ( Syarah Sohih Muslim) Cadangan . Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan minimum modal yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan leverage yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar anda adalah USD 100. Maka anda dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 beerti modal anda akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1000 atau jika memilih 1:100, beerti modal anda menjadi USD 10000. Dengan jumlah baru inilah matawang anda akan di pasarkan di pasaran. The use of various financial instruments or borrowed capital, such as margin, to increase the potential return of an investment. Leverage can be created through options, futures, margin and other financial instruments. For example, say you have 1,000 to invest. This amount could be invested in 10 shares of Microsoft stock, but to increase leverage, you could invest the 1,000 in five options contracts. You would then control 500 shares instead of just 10. ( Rujukan ) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar anda hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10,000. Ia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu ( Riwayat Abu Daud, no 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan oleh syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta. Jika ini berlaku, sekali lagi riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh Islam dari berlaku di sini, penggunaan leverage 1:1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa trading dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan margin call, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan . Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini saya tidak nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG JELAS kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia BUKAN KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu yang disukai oleh polisi ekonomi di dalam Islam, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam Islam, matawang adalah medium of exchange sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang kini tidak lagi bersandarkan emas atau perak, wang kertas hari ini (fiat money) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas dan perak) kecuali nilainya datang dari pasaran global yang ditentukan oleh demand and supply di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi memberikan anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis dan menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika anda tidak ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Currency Trading By Mufti Muhammad Taqi Usmani Posted: 11 Zul QaDah 1424, 22 November 2007 Q.) Is Forex Currency Trading halal I have attached a document detailing the aspects of the business . A.) I went throught the papers sent by you. I am of the opinion that these transactions are not compliant with Shariah. The very condition that you cannot take delivery of the purchased currency makes it impermissible. Morever, there are other elements according to my knowledge that makes this trade unlawful in Shariah, such as, forward sales, short sales etc. This is in addition to the fact that the currencies are originally a medium of exchange and should only be exchanged for personal use in different countries. To make them a tradable commodity only for earning a profit is also against the basic philosophy of Islamic economics. I would therefore not advise you to indulge in this trade. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah anda mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila buka di sini untuk mengenalinya . Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jika terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar kerana info tentang tatacara di atas juga saya perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Add this page to your favorite Social Bookmarking websites More.

No comments:

Post a Comment